ITIL® 4 Foundation

ITIL 4 Foundation introducerar en end-to-end operativmodell för skapande, leverans och kontinuerlig förbättring av teknikaktiverade produkter och tjänster. Certifieringen är för alla som behöver förstå nyckelkoncepten inom IT- och digital tjänsteleverans. Den täcker Service Value System, de fyra dimensionerna av Service Management och ITIL-praxis.

Vad du kommer att lära dig

  • Förstå de grundläggande koncepten i ITIL för modern IT-tjänstehantering.
  • Förklara hur ITIL:s vägledande principer kan hjälpa en organisation att anamma och anpassa sig.
  • Beskriva de fyra dimensionerna av tjänstehantering (Service Management).
  • Förstå syftet och komponenterna i ITIL:s Service Value System (SVS).
  • Känna till syftet med utvalda ITIL-praktiker som Incident, Problem och Change Management.

Kursinnehåll

Lär dig det gemensamma språket och de nyckelbegrepp som används inom ITIL 4.

  • Definiera värde och värdeskapande tillsammans med kunden (value co-creation).
  • Förstå koncepten tjänst, produkt, tjänsteerbjudande och tjänsterelationer.
  • Beskriva de olika typerna av kostnader och risker.

Certakademin Logotyp

Certakademin är en plattform för att vidareutbilda sig med certifieringar och kurser.

© 2025 Certakademin. Alla rättigheter förbehållna.