ITIL® 4 Foundation
ITIL 4 Foundation introducerar en end-to-end operativmodell för skapande, leverans och kontinuerlig förbättring av teknikaktiverade produkter och tjänster. Certifieringen är för alla som behöver förstå nyckelkoncepten inom IT- och digital tjänsteleverans. Den täcker Service Value System, de fyra dimensionerna av Service Management och ITIL-praxis.
Vad du kommer att lära dig
- Förstå de grundläggande koncepten i ITIL för modern IT-tjänstehantering.
- Förklara hur ITIL:s vägledande principer kan hjälpa en organisation att anamma och anpassa sig.
- Beskriva de fyra dimensionerna av tjänstehantering (Service Management).
- Förstå syftet och komponenterna i ITIL:s Service Value System (SVS).
- Känna till syftet med utvalda ITIL-praktiker som Incident, Problem och Change Management.
Kursinnehåll
Lär dig det gemensamma språket och de nyckelbegrepp som används inom ITIL 4.
- Definiera värde och värdeskapande tillsammans med kunden (value co-creation).
- Förstå koncepten tjänst, produkt, tjänsteerbjudande och tjänsterelationer.
- Beskriva de olika typerna av kostnader och risker.